Jesteś przedsiębiorcą (albo dopiero chcesz nim zostać…) i zastanawiasz się nad otwarciem swojego własnego sklepu internetowego na abonament. Być może już wiesz, co będziesz sprzedawać, jak będzie wyglądało Twoje logo i jakiego hasła reklamowego użyjesz na start. Czas rozejrzeć się za oprogramowaniem, które zapewni Ci całą platformę techniczną do prowadzenia sprzedaży. I nagle znajdujesz gotowe rozwiązanie – wystarczy, że zamówisz usługę i od zaraz otrzymasz gotowy sklep, który za niewielką (tylko z pozoru niewielką…) opłatą miesięczną pozwoli urzeczywistnić marzenia o własnej firmie. W tym miejscu musisz się zatrzymać, wziąć głęboki oddech i zapoznać się ze wszystkimi argumentami przeciw gotowej platformie na abonament.

Ale ja nie znam się na kwestiach technicznych, nie poradzę sobie a w ogóle to musze się skupić na sprzedaży…

Doskonale wiem o czym mówisz, ponieważ byłem na Twoim miejscu. Motywacja aby uruchomić własny kanał sprzedaży online jest bardzo duża. W zasadzie już wyobrażasz sobie, jak realizujesz pierwsze zamówienia. Ale żeby do tego doszło, musisz poświęcić odpowiednią ilość czasu na analizę rozwiązania technicznego. Niestety od tego nie uciekniesz, jeżeli poważnie myślisz o prowadzeniu działalności w internecie.

To jakie rozwiązanie techniczne wybierzesz, determinuje bazę do budowania Twojego przyszłego sukcesu. A dostępnych rozwiązań masz na rynku kilka. Oto najważniejsze z nich:

  1. Gotowa platforma sprzedażowa na abonament (o tym jest ten artykuł), np. Shoper, Shoplo itp.
  2. Sklep na indywidualne zamówienie
  3. Zamówienie sklepu bazującego na otwartym oprogramowaniu
  4. Wykonanie sklepu samodzielnie

Teraz postaram się streścić po krótce każdą z powyższych opcji i wyjaśnić zasadnicze różnice pomiędzy nimi. Zaczynając od gotowych platform, należy podkreślić, że jest to zdecydowanie najłatwiejsza opcja spośród wszystkich dostępnych. Ale nie oznacza to, że jest korzystna. Platformy na abonament potrafią być niezwykle drogie w utrzymaniu, ponieważ są budowane tak, aby każda dodatkowa funkcja znacząco zwiększała koszty miesięczne sklepu. W dalszej części artykułu wyjaśnię Ci dokładnie na czym ten system polega.

Punkt drugi z naszej listy to rozwiązanie, które może być bardzo kosztowne na starcie, jednak tanie w utrzymaniu w przyszłości. Niemniej to rozwiązanie wymaga od Ciebie dużego zaangażowania już na starcie i jasno sprecyzowanych oczekiwań odnośnie efektu końcowego. Każdy nieprzemyślany element sklepu, którego nie zlecisz firmie projektującej Twój sklep może w przyszłości słono kosztować.

Trzecia opcja jest bardzo wygodna i tania, jednak wymaga od Ciebie pewnego zaangażowania i czasami pójścia na kompromisy. Taki sklep możemy zamówić na wielu aukcjach np. na Allegro, kosztuje w granicach 200-500zł i posiada wiele ciekawych integracji na starcie. Jest to opcja przeze mnie polecana, jeżeli nie chcesz zbyt dużo czasu poświęcać na kwestie techniczne (o tym będzie w punkcie następnym…) i jednocześnie nie dysponujesz dużym budżetem.

Ostatni punkt jest opcją najtańszą, ale jednocześnie wymagającą najwięcej od Ciebie. Nie oznacza to, że musisz być programistą, grafikiem i marketingowcem w jednym. Dzisiejsze systemy oparte na otwartym oprogramowaniu (np. WordPress + wtyczka WooCommerce) pozwalają zainstalować własny sklep kilkoma przyciskami myszy a dalsza konfiguracja w znacznej mierze opiera się na klikaniu, przeciąganiu i wpisywaniu tesktów, które chcesz aby pojawiły się w Twoim sklepie. Jest to opcja przeze mnie polecana dla osób, które nie boją się nauczyć czegoś nowego, chcą mieć pełną kontrolę nad swoim sklepem i jednocześnie chcą wydać jak najmniej.

Porównanie kosztów i koniecznego zaangażowania

Aby lepiej przybliżyć ci rozłożenie kosztów i koniecznego zaangażowania z Twojej strony, spójrz na tabelę poniżej.

WariantOrientacyjny koszt utrzymania na rok [PLN]Wymagane zaangażowanie w budowanie sklepu
Gotowa platforma sprzedażowa na abonament3000 – 4000 PLNŚrednie
Sklep na indywidualne zamówienie2000 – 8000 PLN (jednorazowo), potem 200-500 PLN rocznieDuże
Tani sklep z Allegro200 – 500 PLN (jednorazowo), potem 100-200 PLN rocznieŚrednie
Samodzielne wykonanie sklepu na gotowym oprogramowaniu0-100 PLN (jednorazowo), potem 100-300 PLN rocznieDuże
W gotowej platformie na abonament założono: opłaty za abonament, zakup kilku dodatkowych integracji oraz niezbędnych funkcji a także ukryte opłaty.

10 powodów dlaczego nie kupować abonamentu!

Skoro już wyjaśniliśmy podstawowe różnice w dostępnych modelach a także porównaliśmy koszty i zaangażowanie w budowę sklepu, przejdźmy do 10 powodów, dlaczego nie warto zakładać sklepu na abonament.

  1. Wysoki abonament. Cena, którą widzisz w pierwszej kolejności po wejściu na stronę takiej usługi ma trzy podstawowe wady. Jest podana w kwocie za miesiąc, zazwyczaj w płatności za cały rok z góry oraz nie zawiera podatku VAT. Dlatego “jedyne” 49zł magicznie zamienia się na pierwszej fakturze w kwotę powyżej 700 PLN.
  2. Brak podstawowych funkcji w standardzie. W zasadzie każda platforma chwali się niezliczoną liczbą integracji, funkcji i udogodnień. Faktycznie tak może być, jednak nikt nie mówi o tym, że większość tych bajecznych opcji jest dodatkowo płatna. Bardzo często w abonamencie standardowym nie otrzymujemy domeny .pl a jedynie subdomenę, która nie wzbudza zaufania klientów. Również certyfikat SSL jest dodatkowo płatny, a bez niego niestety nasz sklep zostanie oznaczony przez przeglądarki internetowe jako niebezpieczny. Zrobilibyście zakupy w takim sklepie? Podobnie jest z innymi funkcjami, które mają nam ułatwić start w zalewie konkurencji – integracje z kurierami, Allegro, hurtownie – to wszystko znacznie przewyższy koszt Twojego podstawowego abonamentu.
  3. Dodatkowe funkcje płatne przez cały okres. Nie dość, że opłaty za dodatkowe funkcje nie są niskie, to jeszcze są zazwyczaj podawane w cenie za miesiąc. Oznacza to, że np. za możliwość dodania przy produkcie informacji o darmowej dostawie będziemy musieli zapłacić 19 zł, miesięcznie, netto. W ten sposób nasz abonament puchnie jak na drożdżach.
  4. Ukryta opłata prowizyjna za sprzedaż. No i to jest punkt, któremu powinien przyjrzeć się UOKIK. Ale w czym rzecz? Przecież jest napisane na bannerze reklamowym, że nie pobierają prowizji od sprzedaży. No tak, ale teraz się zastanówmy jak klienci mają zapłacić za zakupy w Twoim sklepie? Mogą to zrobić za pomocą bramki, z którą się zintegrujesz, np. PayU lub bramki obsługiwanej przez platformę np. Shoper płatności. W obydwu przypadkach oznacza to niestety prowizję dla platformy – jeżeli wybierzesz integrację z zewnętrznym operatorem, musisz zapłacić “extra” za integrację z operatorem a jeżeli wybierzesz operatora wewnętrznego, to dochodzi prowizja od płatności. Tak więc prawda – prowizji od sprzedaży nie ma, nazwali ją po prostu płatnością za integrację lub prowizją od płatności 🙂
Zrzut ekranu 2020 06 29 o 19.35.27
Źródło: Sky-shop.pl. Dodatkowe opłaty za integracje z bramką płatności.
  1. Dane Twoich klientów na zewnętrznych serwerach. W dzisiejszych czasach jest to niestety poważny problem. Wykupując sklep na gotowej platformie, nie wiesz gdzie i w jaki sposób są przechowywane informacje o Twoich klientach. Kto ma do nich dostęp? Czy dane te nie są przypadkiem wykorzystywane przez stronę trzecią? Twoja kontrola nad danymi sprzedaży, przepływach pieniężnych i stanach magazynowych również może być dostępna dla osób, którym nie chcesz udostępniać takich informacji.
  2. Przestaniesz płacić, tracisz wszystko. Dzień, w którym nie opłacisz faktury może być dniem końca Twojego biznesu. Twój sklep zostanie zamknięty a domenę może przejąć konkurencja. Z dnia na dzień pozostaniesz bez danych o klientach, sprzedaży, zdjęć i opisów produktów.
  3. Ograniczone możliwości wprowadzania zmian. Gotowe platformy muszą być mocno zunifikowane, aby zarządzanie nimi przez właściciela platformy było jak najtańsze. Dlatego wielu funkcji i elementów nigdy nie możesz zmienić w swoim sklepie. Niektóre platformy pozwalają tylko na częściowe dostosowanie wyglądu sklepu, inne nie do końca pozwalają zmienić treść maili wychodzących do klientów, jeszcze inne nie pozwalają stworzyć żadnej dodatkowej podstrony, np. “O naszych produktach”
  4. Gotowy, prosty szablon albo płać! Zazwyczaj masz do wyboru dwie drogi, jeżeli chodzi o design Twojego sklepu. Albo skorzystasz z szablonu darmowego, który jest dostępny po wykupieniu abonamentu (czasami jest kilka darmowych szablonów do wyboru, WOW!) albo musisz zapłacić potężną sumę za szablon spersonalizowany pod Twoje oczekiwania. Opłata za zmianę szablonu Twojego sklepu mogą sięgać nawet 6000 zł!
  5. Nadal wszystkie czynności wykonujesz samodzielnie. Najbardziej pracochłonna część jest nadal po Twojej stronie. Samodzielnie musisz dodawać produkty, opisy, zdjęcia, wszystkie teksty na stronach, dane o wysyłce, płatnościach i inne elementy. Oszczędność Twojego czasu, bazując na gotowej platformie jest czysto iluzoryczna.
  6. Brak wsparcia prawnego. Nie od dziś wiadomo, że sprzedaż przez internet jest dosyć mocno uregulowana. Sklep musi posiadać własny regulamin, politykę prywatności, politykę ciasteczek, informacje o płatnościach, dostawie, reklamacjach i zwrotach. Trochę tego jest i niestety o wszystko musisz zadbać samodzielnie. Sam sklep nie posiada żadnej z tych rzeczy w standardzie a pakiety prawne są praktycznie zawsze dodatkowo płatne.
Cennik regulaminów Shoper
Źródło: Shoper.pl. Cennik dodatkowych opłat za regulamin sklepu.

Podsumowanie

Jeżeli mimo wszystko nadal chcesz oprzeć swój przyszły biznes na gotowej platformie abonamentowej to pamiętaj aby wcześniej dokładnie sprawdzić wszystkie warunki, dodatkowo płatne opcje i możliwości wprowadzania zmian. Sklep w takiej formie w jakiej Tobie się marzy, może kosztować znacznie więcej niż bazowa cena abonamentu.

Znacznie tańsze może okazać się zainwestowanie w prosty kurs stworzenia sklepu samodzielnie lub zakup gotowego sklepu np. na Allegro i jego dalsza customizacja we własnym zakresie. W każdym z wymienionych przypadków należy przeanalizować możliwości finansowe oraz czas jaki chcemy poświęcić na zbudowanie naszego biznesu.